Persbericht Maasrace 2018

Meer dan 50 roeisloepen met bijna 400 roeiers starten op 8 september onder de Erasmusbrug om 18 km te roeien op de Maas, de levensader van Rotterdam. De inschrijving voor dit spectaculaire onderdeel van de Wereldhavendagen is op 1 juni geopend.

‘Mooiste race van het jaar’
De Stichting Roeisloepwedstrijden Rotterdam  (SRR). is de trotse organisator van dit historische evenement, gesteund door Roeivereniging Tiog, Scheepswerf Koningspoort, Erfgoedhavens en circa 600 vrijwilligers. In 1994 startte de eerste Maasrace, die vanaf 1999 een vast onderdeel van het zaterdagprogramma van de Wereldhavendagen werd. Met ondersteuning van de zeevaartopleiding (laterSTC) werd een evenement met landelijke bekendheid op het water gebracht. Sinds vorig jaar is het STC echter geen organisatiepartner meer.

Desondanks zet de SRR door. Voorzitter Joop van de Kop: “Iedereen kent Rotterdam als wereldhaven, de haven waar gewerkt wordt, de rivier met de mooiste bruggen. We vinden het een eer om de mooiste race van het jaar te blijven organiseren en zijn onze nieuwe samenwerkingspartners zeer dankbaar. Vanzelfsprekend heeft het wegvallen van het STC als partner invloed op  het voorzieningenniveau aan de wal en andere facetten, dus we zijn nog steeds hard op zoek naar middelen om hiervoor passende oplossingen te vinden.” Van de Kop roept dan ook een ieder die de Maasrace een warm hart toedraagt, de uitnodiging om mee te denken en te financieren.

De route
Vanaf de Erasmusbrug roei je met je sloep de rivier op, langs Feyenoord, onder de Van Brienenoordbrug door. Bij Krimpen aan den IJssel steek je de Sliksloot in, die je, via de monding van de Hollandse IJssel, langs de oude loodsen van Verolme,weer terugbrengt in de afvaart van de Maas. Vlak voor de Erasmusbrug duik je de Leuvehaven in, om ten slotte in de Oude Haven bij de Koningspoort te finishen.

Vanaf 1 juni is de inschrijving open. Teams kunnen inschrijven tot 31 augustus.